lördag 17 november 2012

Merikes sockor

Merikes socka med liggande flätor
Första gången jag stickade Merike's socks med liggande flätor, från Nancy Bush bok Folksocks, tyckte jag att mudden var snygg och KNÖLIG att sticka.

Men  nu när jag lärt mig kasta garnet över stickan, via tvåändstickningen, blev det betydligt lättare.

Den liggande flätan i två färger stickas så här:


Beskrivning

Varv 1: *1 rät maska färg 1 och 1r maska fg 2. Upprepa från * resten av varvet.

Varv 2: Stickas med båda trådarna framför arbetet och i samma ordnings som förra varvet. * 1 avig maska fg 1 och 1 a maska fg 2. Vid byte av färg läggs tråden alltid ÖVER den nyss använda tråden. Upprepa från * resten av varvet.

Varv 3:  * 1 avig maska fg 1 och 1 a maska fg 2. Vid byte av färg läggs tråden alltid UNDER den nyss använda tråden. Upprepa från * resten av varvet.

Om flätan stickas med skolstickning med tråden över vänstra pekfingret blir det, som jag upptäckte, onödigt knöligt att sticka en fläta. Håll i stället båda trådarna i höger hand, stick in stickan framifrån och underifrån. Bilda nu den nya maskan genom att kasta tråden över stickan på baksidan av arbetet och dra igenom stickan.Växla färg/tråd och stick in stickan i nästa maska.

Hittade en bra video om tvåändstickning som visar hur man stickar "kaststickning".

2 kommentarer:

  1. Så fint det blir!
    Jag har bara stickat flätan i tvåändsstickning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tycker det är kul att blanda tvåändasstickning och vanlig stickning ibland - inte bara för att det är snyggt utan att det går fortare också.

      Radera